martes, 1 de julio de 2014

Giacinto Scelsi. Maknongan.

    Maknongan for low instrument (tuba, contrabassoon, bass or contrabass saxophone, flute octobasse, string bass, etc ...) or low voice. Written by Giacinto Scelsi (La Spezia, January 8, 1905-Rome, August 9, 1988), Italian composer that also wrote poems in French language. His most characteristic musical works are mainly based on a single note, altered by treatment of its harmonics and through microtonal, timbre, dynamic, volume, density, tempo or octave inflections. Giacinto Scelsi was the forerunner of spectralism that is mainly based on the discovery of the nature of musical timbre and spectral decomposition of musical sound, the origin of the perception of timbre.

     Maknongan, para un instrumento grave (tuba, contrafagot, saxofón bajo o contrabajo, flauta octobasse, contrabajo, etc…) o voz grave. 1976. Escrita por Giacinto Scelsi (La Spezia, 8 de enero de 1905—Roma, 9 de agosto de 1988), compositor italiano y poeta en lengua francesa. Sus obras musicales más características se basan fundamentalmente en una sola nota, alterada por el tratamiento de sus armónicos y por medio de inflexiones microtonales, tímbricas, dinámicas, de volumen, de densidad, de tempo o de octava. Giacinto Scelsi fue el precursor del espectralismo que se basa principalmente en el descubrimiento de la naturaleza del timbre musical y en la descomposición espectral del sonido musical, en el origen de la percepción del timbre.
 
                      

Tuba: Isaac Rodríguez Cotrofe. 
Dirección musical/conductor: Alfonso Mollá Castells.
Coordinador del proyecto/ Project coordinator: David Muñoz Velázquez. 
Sonido/Sound: René de Coupaud Villarubia. 
Realización/Filming direction: Miguel Ángel Fernández Gutiérrez. 
Maquillaje/Make up: Olga Fernández Suárez.

Grabado el 25 de enero de 2014 en la Iglesia de Laboral Ciudad de la Cultura, Gijón (España). 
Recorded on January 25, 2014 in the Church of Laboral City of Culture, Gijon (Spain).

2 comentarios: